Η ανάπτυξη του μωρού: Τι πρέπει να ξέρετε – Μέρος 2ο

Συναισθηματικά και πνευματική ανάπτυξη

Είναι η συναισθηματική ποιότητα της σχέσης που έχετε με το μωρό σας που θα τονώσει τον εγκέφαλο του και θα οδηγήσει στην βέλτιστη συναισθηματική και πνευματική του ανάπτυξη.

Συναισθηματική Ανάπτυξη
Συναισθηματική Ανάπτυξη

Παλιός τρόπος σκέψης: Είχε δοθεί πάρα πολύ έμφαση στην ανάπτυξη των γνωστικών ικανοτήτων των βρεφών. Οι οικογένειες  θεωρούσαν ότι μια μικρή πίεση απο το περιβάλλον θα ήταν ευεργετική Και έτσι ο αγώνας για τη δημιουργία του σουπερ μωρού ξεκινούσε.

Πέρασαν οι μέρες που οι γονείς ήθελαν το παιδί τους να είναι «φυσιολογικό» και να μπορεί να «ταιριάζει» με τα άλλα παιδιά.

Ο ανταγωνισμός για την επιλογή των καλύτερων σχολείων και η κοινωνική πίεση που αυτό δημιουργούσε είχε κάνει τους γονείς να αισθάνονται ότι το παιδί τους πρέπει να είναι «προικισμένος». Και αυτό τους ωθούσε να χρησιμοποιούν στο παιχνίδι με το παιδί τους βίντεο, εκπαιδευτικά παιχνίδια και μαθησιακές ασκήσεις, προσπαθώντας να τα κάνουν να μοιάζουν με διασκέδαση , έδιναν δηλαδή μεγαλύτερη έμφαση στην ανάπτυξη των γνωστικών δεξιοτήτων του μωρού χρησιμοποιώντας σαν ανταμοιβή τη προσοχή τους.

 

Νέος τρόπος σκέψης: Οι μελέτες δείχνουν ότι το μωρό που πιέζετε να μάθει λέξεις, αριθμούς, χρώματα και σχήματα πολύ νωρίς, χρησιμοποιεί χαμηλότερα επίπεδα μηχανισμών σκέψης, αντί να αναπτύξει την δική του ικανότητα μάθησης.

Είναι σαν ένα πόνι στο τσίρκο: Όταν το πόνι χτυπά τα πόδια του στο έδαφος για να «μετρήσει» ως το τρία, δεν μετράει πραγματικά, απλά αναπαριστά ένα κόλπο που του έμαθαν. Τέτοιου είδους «κόλπα» όχι μόνο δεν είναι χρήσιμα για την διαδικασία εκμάθησης του μωρού, είναι ενδεχομένως και επιβλαβή. Η άσκηση πίεσης σε ένα παιδί να μάθει πληροφορίες, του στέλνει το μήνυμα ότι θα πρέπει να το «εκτελέσει» για να κερδίσει την αποδοχή των γονέων, πράγμα το οποίο μπορεί να επιβραδύνει την φυσική του περιέργεια και μάθηση.

Αντ ‘αυτού, θα πρέπει ο γονέας να επικεντρωθεί στην ανάπτυξη των  συναισθηματικών δεξιοτήτων του μωρού.

Συναισθηματική ανάπτυξη δεν είναι το θεμέλιο μόνο για ικανότητες , όπως η οικειότητα και η εμπιστοσύνη. είναι επίσης το θεμέλιο της νοημοσύνης και μιας ευρείας ποικιλίας γνωστικών δεξιοτήτων. Σε κάθε στάδιο της ανάπτυξης, τα συναισθήματα οδηγούν, και η εκμάθηση γεγονότων και οι δεξιότητες ακολουθούν. Ακόμη και οι μαθηματικές ικανότητες, οι οποίες φαίνεται να είναι αυστηρά μια απρόσωπη γνωστική λειτουργία, αρχικά μαθαίνονται μέσα από τα συναισθήματα: Το «πολύ» για ένα παιδί 2 χρόνων για παράδειγμα είναι μεγαλύτερο απ’ότι θα ήθελε,  ενώ το «λίγο» είναι μικρότερο απ’ότι θέλει

Και είναι λογικό: Σκεφτείτε και εσείς οι ίδιοι πόσο καλά μπορείτε να μάθετε κάτι όταν είστε παθιασμένοι με αυτό, σε σύγκριση με όταν είστε αναγκασμένοι να το μάθετε. Αυτό το πάθος είναι η συναισθηματική «βενζίνη» που οδηγεί το όχημα της γνωστικής διαδικασίας.

Έτσι, το ερώτημα, που πρέπει να κάνουμε είναι όχι τι παιχνίδια θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε για να κάνουμε το μωρό μας πιο έξυπνο, αλλά πώς θα πρέπει να συμπεριφερθώ στο μωρό μου για να το κάνω να έχει « πάθος » για τον κόσμο γύρω του.

ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ: Όταν διαβάζετε βιβλία σχετικά με τα στάδια ανάπτυξης του μωρού σας ή οδηγούς για την γνωστική του ανάπτυξη, να έχετε στο μυαλό σας πως το κεντρικό θέμα πρέπει να είναι η συναισθηματική ανάπτυξη του μωρού σας. Είναι σαν μια ομάδα μπάσκετ, με τα συναισθήματα στην θέση του προπονητή. Επειδή τα συναισθήματα θα πουν στο παιδί αυτό που θέλει να κάνει – να μετακινήσει το χέρι του , να κάνει κάποιον ήχο, ένα χαμόγελο ή ένα συνοφρύωμα  θα πρέπει σε όλα τα στάδια της ανάπτυξης του μωρού σας να κοιτάξετε τις κοινωνικές , γνωστικές και συναισθηματικές δεξιότητες σαν μια ομάδα που εργάζεται μαζί.

Αυτό όχι μόνο θα σας δώσει πιο συγκεκριμένα στοιχεία για το πώς να ενισχυθεί η συναισθηματική σας σχέση, αλλά θα σας χρησιμεύσει για να εντοπίσετε τυχόν «παίκτες» στην ομάδα που είναι πιο αδύναμοι  ή τραυματισμένοι, δηλαδή, για παράδειγμα ένα πρόβλημα μυών στα πόδια, ή κάποιο πρόβλημα στην όραση ή στην ακοή.

Διαβάστε το τρίτο μέρος του αφιερώματος μας για τη Ανάπτυξη του μωρού