Η ανάπτυξη του μωρού: Τι πρέπει να ξέρετε – Μέρος 4ο

Το δέσιμο της Αγάπης
Σε περίπου οκτώ εβδομάδες από την γέννηση του ένα θαυμάσιο πράγμα συμβαίνει – η όραση του μωρού σας βελτιώνεται και για πρώτη φορά, μπορεί να σας δει και να έχει άμεση επαφή με τα μάτια σας.

Αυτές οι αρχικές οπτικές εμπειρίες του μωρού σας μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην κοινωνική και συναισθηματική του ανάπτυξη.

Ψάχνοντας το βλέμα σας
Ψάχνοντας το βλέμμα σας

Ειδικότερα, το γεμάτο συναισθήματα εκφραστικό πρόσωπο της μητέρας είναι, μακράν, το πιο ισχυρό οπτικό ερέθισμα στο περιβάλλον του βρέφους και το έντονο ενδιαφέρον του παιδιού για το πρόσωπό της, ειδικά τα μάτια της, το οδηγούν να παρακολουθεί το χώρο για να συναντάει το βλέμμα της.

Το αποτέλεσμα: Τα επίπεδα της ενδορφίνης αυξάνονται στον εγκέφαλο του μωρού, προκαλώντας ευχάριστα συναισθήματα, όπως της χαράς και του ενθουσιασμού.

Αλλά το βασικό είναι ότι αυτή η χαρά να είναι αμφίδρομη.

Παλιός τρόπος σκέψης: Η μητέρα είναι μια αντλία πληροφοριών και στοργής προς στο παιδί, ο οποίο όμως συμμετέχει μόνο ως ένα άδειο δοχείο.

Νέος τρόπος σκέψης: Γνωρίζουμε πλέον ότι η συμμετοχή του μωρού είναι ζωτικής σημασίας για τη δημιουργία ενός σταθερού δεσμού. Η αγάπη στο βλέμμα των γονέων και η ανταπόκριση από το μωρό με ένα στοργικό βλέμμα προς τους γονείς τους, έχουν ως αποτέλεσμα τα επίπεδα ενδορφινών τους να αυξάνονται, ολοκληρώνοντας έτσι ένα κλειστό κύκλωμα συναισθημάτων, ένα «δέσιμο αγάπης».

Στην ουσία, μιλάμε λιγότερο για το τι η μητέρα κάνει για το μωρό και περισσότερο για το πώς η μητέρα είναι με το μωρό και πώς το μωρό μαθαίνει να είναι με τη μητέρα του

Ουσιαστικά λοιπόν μιλάμε για ένα συναισθηματικό συγχρονισμό μεταξύ της μητέρας και του παιδιού. Αυτό ορίζεται ως η ικανότητα της μητέρας να συντονίζεται σε εσωτερικές καταστάσεις του μωρού της και να ανταποκρίνεται αναλόγως.

Παίζοντας
Παίζοντας

Για παράδειγμα: Το μωρό σας βρίσκεται ήσυχα ξαπλωμένο στο πάτωμα, στην ευχάριστη θέση να λαμβάνει τις εικόνες και τους ήχους του περιβάλλοντος. Όπως μπορείτε να παρατηρήσετε το μωρό ψάχνει για διέγερση, θα ανταποκριθεί αμέσως σε κάποιο παιχνίδι που θα παίξετε μαζί του. Την στιγμή που ξεκινάτε και παίζετε με το παιδί σας, εκείνο ανταποκρίνεται σε εσάς με διαπεραστικές κραυγές και θα κλιμακώσει το συναίσθημα του με όλο και μεγαλύτερες χειρονομίες και εκφράσεις του προσώπου του. Λίγο αργότερα, θα παρατηρήσετε ότι το μωρό θα απομακρυνθεί .  Αυτό συμβαίνει γιατί έχει φτάσει στο μέγιστο των συναισθημάτων του και αισθάνεται ότι πρέπει να υποχωρήσει για λίγο σε μια κατάσταση ηρεμίας και ξεκούρασης.

Ο συγχρονισμός μεταξύ των δύο είναι κάτι περισσότερο από ό, τι στη συμπεριφορά και στις σκέψεις τους, είναι σε βιολογικό επίπεδο – οι εγκέφαλοί τους και το νευρικό τους σύστημα συνδέονται μεταξύ τους». Σε αυτή τη διαδικασία, η μητέρα είναι δασκάλα και μαθήτρια ταυτόχρονα. Ως αποτέλεσμα είναι οι δύο τους να αυξάνουν το συναισθηματικό τους δέσιμο Επιπλέον, όσο περισσότερο η μητέρα προσαρμόζει το επίπεδο δραστηριότητάς της με το βρέφος κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού και αλληλεπιδρά, τόσο περισσότερο πρέπει να επιτρέπει στο μωρό να απεμπλακεί από το παιχνίδι και να ηρεμήσει, πριν από την έναρξη ενός νέου παιχνιδιού
Οι νεύρο-ψυχολογικές έρευνες δείχνουν ότι αυτοί οι τρόποι αλληλεπίδρασης, με παιχνίδια και περιόδους ξεκούρασης, ακολουθούμενες με την επιστροφή στο παιχνίδι, είναι ιδιαίτερα χρήσιμες για την ανάπτυξη του εγκεφάλου και την ανάπτυξη των εγκεφαλικών κυκλωμάτων. Αυτό έχει νόημα υπό το φως των ερευνών που αποκαλύπτουν, οτι η μελλοντική γνωστική ανάπτυξη δεν εξαρτάται από τη γνωστική διέγερση που προκαλούν τα παιχνίδια με κάρτες και τα βίντεο, αλλά οι δυναμικές και συναισθηματικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ γονέων και παιδιού. Οι περίοδοι παιχνιδιού με τους ίδιους τους γονείς διεγείρουν το κεντρικό νευρικό σύστημα του μωρού, και η περίοδος αδράνειας βοηθάει στην ανάπτυξη του εγκεφάλου ο οποίος επεξεργάζεται την διέγερση και την αλληλεπίδραση αυτή.
Με αυτό τον τρόπο, εσείς, οι γονείς, είστε το δίχτυ ασφαλείας κάτω από το οποίο πραγματοποιείτε η συναισθηματική ανάπτυξη του μωρού σας. Το να χαλαρώσετε το μωρό σας , ή δίνοντας του την ευκαιρία να χαλαρώσει όταν εκείνο θέλει, θα το βοηθήσει να μάθει να χειρίζεται την συνεχώς αυξανόμενη ένταση της διέγερσης και επομένως να αποκτήσει συναισθηματική αντοχή και προσαρμοστικότητα.

ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ: Υπάρχουν δύο βήματα για τον συναισθηματικό συγχρονισμό με το παιδί σας: ο αυθορμητισμός και ο προβληματισμός. Όταν είστε σε συγχρονισμό, εσείς και το μωρό, θα μοιραστείτε μια εμπειρία με θετικά συναισθήματα Όταν δεν έχετε συγχρονισμό, θα μοιραστείτε αρνητικά συναισθήματα. Αν τις περισσότερες φορές οι αλληλεπιδράσεις σας φαίνεται να οδηγούν σε αρνητικά συναισθήματα, τότε είναι καιρός να προβληματιστείτε σχετικά με τη συμβολή σας στην εξίσωση αυτή.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι γονείς πρέπει να βοηθούν ο ένας τον άλλο να ανακαλύψουν τι μπορεί να εμποδίζει τη διαδικασία συντονισμού. Μερικές φορές, σε ένα ασυνείδητο επίπεδο, μπορεί να είναι αναμνήσεις από την παιδική ηλικία μας. Για παράδειγμα, μια μητέρα τραγουδά ποιηματάκια με άλλη προφορά – λόγο του μέρους που μεγάλωσε και όχι του μέρους που ζει με το μωρό της. Αυτό μπορεί να οδηγήσει το μωρό σε αρνητικά συναισθήματα χωρίς να το συνειδητοποιούμε.

Όλοι οι γονείς έχουν μέρες που δεν μπορούν να συγχρονιστούν με το μωρό τους και αυτό δεν είναι κακό αν μπορούν σε κάποια άλλη στιγμή να συγχρονιστούν και πάλι. Στην πραγματικότητα είναι πολύτιμο και αυτό το στάδιο, διότι η διαδικασία της πτώσης εκτός συγχρονισμού και στη συνέχεια την αποκατάσταση της, διδάσκει πραγματικά στα παιδιά την ανθεκτικότητα, και ένα αίσθημα εμπιστοσύνης ότι ο κόσμος θα μπορεί να φτιαχτεί και πάλι, αν γίνει κάτι κακό.
Τέλος, αφήστε το μωρό σας να πάρει τον ηγετικό ρόλο. Ακολουθείστε τη δική αυθόρμητη έκφραση η οποία επιτρέπει στο παιδί να καταλάβει ότι ένα άλλο πρόσωπο, δηλαδή, η μαμά ή ο μπαμπάς, μπορεί να καταλάβει τι αισθάνεται, τι κάνει, ακόμα και τι σκέφτεται. Τέτοιες εμπειρίες βοηθούν στην ανάπτυξη της προμετωπιαίας περιοχής, η οποία ελέγχει την «ενσυναίσθηση, αυτό δηλαδή που μας κάνει «πιο ανθρώπινους»».

Διαβάστε το πέμπτο μέρος του αφιερώματος μας για τηΑνάπτυξη του μωρού